Ingatlan

Kerüld el ezeket a hibákat és add el gyorsan az ingatlanodat!

Ház, lakás, nyaraló – bármely ingatlan – eladása meglehetősen bonyolult és hosszú folyamat,
amely sok részletből áll össze. Ezeket a részleteket az eladók általában nem látják át, ami
természetes is, hiszen nem ingatlanértékesítők, így nem is szereznek rutint ebben a
műveletben.
Most segítünk, hogy egy picit jobban átlássák az eladók mi mindenre érdemes figyelniük.

Hirdetési ár: az értékesítés lelke?

Kezdjük az alapoknál. Gyakori, hogy az eladók rosszul pozicionálják az ingatlan árát –
magyarul túl drágán kínálják azt. Ez pedig már az ingatlan megtekintésétől is eltántoríthatja
az érdeklődőket.
A reális érték kalkulálása persze nem egyszerű, a hirdetési árak ugyanis nem jelentenek jó
alapot. Itt lépnek be a képbe az ingatlanközvetítők, akik naponta értékesítenek ingatlanokat az
adott környéken, így tisztábban látják a piaci realitásokat. Vagyis, hogy az ingatlannak az
adott pillanatban mekkora a valós piaci értéké: mennyit érdemes rátenni a megcélzott
értékesítési árra, hogy mérsékelt alkuval, de viszonylag gyorsan elkeljen a lakás.

Az értékesítés, mint kommunikációs műfaj

Nem feledkezhetünk meg a kommunikáció fontosságáról sem. Hiba például, ha a vevők
számára is egyértelmű problémákat a tulajdonosok megpróbálják szépíteni.

Az eladók egyébként szubjektív nézőpontjuk miatt sokszor nem látják tisztán, hogy az
ingatlanukból „mit lehet kihozni”. Milyen előnyei és hátrányai vannak, mit lehet vagy kellene
kiemelni. Bizonyos fokig érthető ez a szubjektivitás és érzelmi kötődés, hiszen olyan értéket
is látnak benne, ami más számára jelentéktelen. Ugyanakkor a vevők számára a túlzott
rajongás – mely általában egy piacinál magasabb ár indokaként jelenik meg – furcsa lehet egy
egyébként teljesen átlagos ingatlan esetében.

Milyen a fogadtatás?

Érdemes szót ejteni arról, milyen körülmények fogadják az érdeklődőket az ingatlanban:
rendetlenség, rossz szagok. Ez sokak számára riasztó lehet.
Ez a hiba jelentkezhet már a lakásról készül fotóknál is, amelyek nem mindig mutatják a
legelőnyösebb oldaláról az ingatlant. Sőt gyakori, hogy még a valóságosnál is rosszabb képet
festenek róla. A fotókon szűk, félhomályos, zsúfolt, rosszul megvilágított terek tűnnek fel –
ezek alapján nem lehet valós képet alkotni az ingatlanról.

Természetesen az nem cél, hogy a valóságnál szebbnek próbáljuk „hazudni” az ingatlant,
hiszen a megtekintéskor úgyis kiderül a valóság. Ugyanakkor az sem segít, ha már a fotókkal
elbukunk potenciális vevőket.

Értékesítési siker „termékek”

Minden értékesítéskor felvetődik a kérdés: mennyi pénzt, munkát érdemes belefektetni a
„felújításba”, hogy gyorsabban és jobb áron tudjuk eladni az ingatlant. A szakértők abban
általában egyetértenek, hogy egy tiszta, részben kiürített lakás mindig előnyösebb az
értékesítés szempontjából, mintha egy zsúfolt, rendetlen otthon fogadja a látogatót. Ebbe
beletartozhat egy egyszerű tisztasági festés is, melyet nem muszáj szakembernek végeznie.

Ebbe a képbe némileg belerondíthat, ha a társasház, amiben a lakás található, igencsak rossz
állapotban van. A tulajdonosok gyakran gondolják, hogy csak az számít, milyen szépen
felújított és igényes a lakásuk, azonban a vevőket akár a ház állapota, a lakóközösség is
elriaszthatja.