Egyéb kategória

Az ingatlanos feladatai egy értékesítés során

Az ingatlanközvetítő az a központi személy, ahol összpontosul, koncentrálódik a kínálat és a kereslet. Ő az, aki kellő szakmai felkészültségének köszönhetően kellő kontrol alatt tudja irányítani, hogy a két szegmens szereplői találkozzanak. Míg egy tulajdonosnak csupán reménykedni tud passzív módon, hogy jelentkeznek a hirdetésére, addig az ingatlanközvetítő aktívan tudja generálni magát az érdeklődést. 

Egy ingatlan értékesítésének folyamata

Manapság már kizárólag személyes közvetítéssel dolgoznak az ingatlanos szakemberek. Az irodában esetleg megbeszélések, adategyeztetések és irodai prezentációk zajlanak. A valós és érdemi munka azonban mindig a terepen, az adott ingatlan helyszínén történik. Az irodában megbízási szerződést sosem köt anélkül, hogy előzetesen ne tekintette volna már meg az ingatlant. Címeket sem ad ki soha, hogy az érdeklődő saját maga keresse fel az eladásra kínált ingatlant, mindig egy előre egyeztetett időpontban kerül az ingatlanos által bemutatásra (ez szó szerint értendő) a kiválasztott lakás, ház vagy akár egy építéstelek is.

A helyszíni szemle

Amikor egy tulajdonos megkeres egy irodát, hogy megbízza az ingatlanja eladásával, legelső lépésként mindig egy helyszíni szemle történik. Ekkor az eladóval együtt bejárásra kerül az ingatlan, miközben az ingatlanközvetítő részletekbe menőkig a lehető legtöbb információt begyűjti a tulajdonostól. A folyamat egyszerűen úgy zajlik, hogy az ingatlanos kérdez, kérdez, kérdez, kérdez.

A szemle folyamatához hozzá tartozik még, az eladási szándék megismerése is. Miért akarják eladni? Talán magával az ingatlannal vannak problémák? Esetleg a szomszédok okoznak valami gondot? Vagy családon belüli okokhoz vezethető vissza, vagy anyagi nehézségek teszik szükségessé? Csupán csak egy minőségi változást szeretnének a lakhatásuk tekintetében?  Erre a feltáró beszélgetésre azért van szükség, hogy kiderítsük, valóban komolyan gondolja-e az eladó a dolgot, valamint tényleg ez a legjobb megoldás a felmerült élethelyzet megoldására. Ennek a ciklusnak a végén már csak az árat kell megbeszélni. Mi az, amit az eladó szeretne? Mi az amit a piac elfogadhatónak tart? És az ingatlanos szakember a legoptimálisabban összefésüli ezt a két szempontot úgy, hogy egy olyan reális árat alakít ki, amin belátható időn belül el is adja az ingatlant. A megbeszélés második felében az együttműködés részleteit beszélik át, majd kitöltik a szükséges dokumentumokat, és fényképek is készülnek az ingatlanról.

Az ingatlan hirdetése, kiajánlása

Miután érvényes megbízás jött létre az ingatlanra, a következő lépésként a szükséges hirdetési formátumok kerülnek kiválasztásra, és ezeknek megfelelően a hirdetések is elkészülnek. Manapság már a vevők nagy része az online hirdetéseket részesíti előnyben, az offline megjelenéssekkel szemben. Ezért nagyon fontos, hogy egy részletes, és színesen megfogalmazott leírás, plusz fényképek és alaprajzok is kerüljenek feltöltésre az adott felületre. 

Az ingatlan bemutatása az érdeklődőknek 

Akár a megjelent hirdetésre jelentkező, akár a direkt ajánlásból generálódó érdeklődőről legyen szó, számára az ingatlan személyes bemutatás lesz, a folyamatkövetkező lépése. Persze ezt előzetesen mindkét ügyféllel (eladó, érdeklődő) történő időpont egyeztetés előzi meg. A helyszínen az ingatlanközvetítő lesz az, aki mint házigazda fogadja az ügyfeleket és számunkra bemutatja az ingatlant.

Kapcsolattartás az ügyfelekkel

Ez ugyancsak egy fontos sarokpontja egy ingatlanközvetítő munkájának. Életbevágó, hogy a megvalósult személyes találkozások közötti időszakokban is rendszeresen tartsa a kapcsolatot mind a megbízókkal (az eladók), mind a kereső ügyfelekkel (a vevők). Ennek két fontos oka van: az egyik az új információk begyűjtése, a másik az új információk átadása. Továbbá a bizalmon alapuló kapcsolat kialakítása.

Az áralku és a felek közötti egyezség létrehozása

Ebben a fázisban, az ingatlanközvetítőnek jelentős a szerepe.Sok esetben úgy jön egyezség létre a felek között, hogy személyesen csak az ügyvédnél, az adásvételi szerződés aláírásakor találkoznak, mert az ingatlanközvetítőn keresztül gyorsan megszületett az egyezség. Ennek a legfőbb oka, hogy az ingatlanos személye egy olyan szenzitív szűrőként működik, amin a legfontosabb információk jutnak el a két féltől egymás felé, a legoptimálisabban „becsomagolva”.

Az adásvételi szerződés előkészítése és az abban való szerepvállalás. 

Miután létrejött a felek közötti egyezség, már nincs más hátra, mint kellő jogi hátteret biztosítva papírra vessék azt. A feleknek semmi dolga nincs ez ügyben, mert az ingatlanközvetítő biztosítja a hozzá értő, és kellő felkészültséggel és jogosultsággal rendelkező ügyvédet, aki az okiratot elkészíti.

A közvetítői megállapodás értelmében, az adásvételi szerződéskor az ingatlanos is jelen van, ezzel is segítve, mint egy biztosítva, hogy a szerződéskötés zökkenőmentesen történjen. Vannak esetek, amikor a vevő ragaszkodik a saját ügyvédjéhez. Ebben az esetben főként felértékelődik egy szakmailag tapasztalt ingatlanközvetítő segítsége a tulajdonos, mint megbízó számára, mivel az ilyen helyzetekben előfordulhat, hogy az ügyvéd kissé egyoldalúvá válik, és a vevő érdekeit tartja inkább szem előtt. Személyes jelenlétével ennek elkerülését is hivatott megakadályozni.

Miután megtörtént a szerződés aláírása, a felek átadták a szándékukat bizonyító foglalót, vagy akár a teljes vételárat, az ingatlanközvetítő megbízási szerződésben vállalt kötelezettsége is teljesítésre került. Ez által jogosulttá vált a közvetítői díjazására is, amit az eladók, mint megbízók fizetnek meg részére.

Ha munkája mégsem vezetne eredményre, ha mégsem tudja eladni a rábízott ingatlant, függetlenül attól, hogy mennyi energiát, időt és pénzt pumpált a dologba, a meghatározott díjazás nem fogja megilletni. Persze mindezt a létrejött megbízási szerződés tartalma határozza meg.