Ingatlan

Ügyvédi távazonosítás – Hogyan működik a gyakorlatban?

Az ügyvédi távazonosítás, ahogy az elnevezés is sugallja, egy távol lévő aláíró fél azonosítása, személyes részvételének és saját kezű aláírásának online eszközökkel való ellenőrzése. Az on-line történő ügyvédi ellenjegyzés segítségével ha akár a vevő, akár az eladó külföldön tartózkodik,  létrejöhet egy ingatlan adásvétele. Egy pár perc hosszúságú felvétel révén, amely maga a távazonosítás rögzített anyaga, bármely fél aláírhatja az adásvételi szerződést.

A Covid-járvány kitörése jócskán visszavetette a piacon mind az érdeklődők, így az ingatlan adásvételi tranzakciók számát egyaránt. Korlátozás alá esett a személyes találkozás, a boltba járás, és persze ügyvédhez sem szabadott menni. De mivel az ügyvéd felelőssége a tranzakciók résztvevőinek személyes azonosítása, számukra lehetővé vált a kötelező távolságtartás áthidalása. Alkalmazható akár a szomszéd szobából, de akár egy szomszédos országban, vagy másik kontinensen tartózkodó személyek aláírásának távolból történő menedzselése. Lényegében lehetővé teszi, hogy az ügyvéd „előtt” írjunk alá, ahogy azt a hagyományos gyakorlatban szoktuk.

Ha valamelyik fél az adásvétel szereplői közül külföldön tartózkodik és nem valószínű az aláírás miatti hazautazása, szinte elkerülhetetlen az ügyvéd általi távazonosítás. Lehet a vásárló, több vásárló közül elég ha egyetlen vevő nincs itthon, de lehet az eladó és haszonélvező is. Mivel valamennyi érintett aláírása szükséges, meghatalmazott nélkül maguknak kell a kézjegyükkel ellátni az okiratot.

Helyettesíthető ugyan az ügyvédi távazonosítás külföldön történő meghatalmazás vagy a szerződés ottani aláírásával, azonban azt a helyileg illetékes konzulnak kell ellenjegyeznie. Konzuli szolgáltatás azonban csak nagyobb városokban, fővárosokban elérhető, aki az aláíró kedvéért nem fog utazni. Mindig az érintettnek kell tehát őt felkeresnie, ami időt, költséget jelent a számára. Korábban mindig így történt a külföldi aláírás, majd postán vártuk a szerződést.

Mióta azonban a Magyar Ügyvédi Kamara 2019-ben meghatározta a táv-ellenjegyzés eszközeit, az okiratszerkesztő ügyvéd akkor is elfogadhatja ügyfelei aláírását, hogy korábban sosem találkozott velük személyesen.

A konzuli részvétel helyett biztosan praktikusabb ezt a módszert választani, emellett belföldön is hasznos lehet, sok úton töltött idő megtakarítható vele.

A távazonosítást egy olyan telefonbeszélgetéshez hasonlítható leginkább, amely egyszerre képben és szóban zajlik. Egyszóban videóhívásként szerencsésebb jellemezni. Lehetséges skype-on vagy google meet-en is szervezni. A beszélgetés első részében az ügyvéd elmondja, hogy mit és hogyan kell majd tennie az aláírónak. A tudnivalók ismertetése után pedig elindítja a felvételt, amely közben lezajlik a részvető személyek beazonosítása az okmányaik a kamerába történő felmutatása segítségével. Utolsó lépésben az okirat aláírása történik meg olyan módon, hogy a kamera segíti az ügyvédet meggyőződni az aláíró fél saját kezének használatáról.