Az eladó legfontosabb feladatai
Ellenőrizzük a lakás tulajdoni lapját, hogy az általunk tudott esetleges terheken kívül
nem szerepel-e egyéb teher az ingatlan-nyilvántartásban. Társasházi lakás esetében
már az ártárgyalások során is elkérheti a vevő a Társasház Alapító okiratát, a
Szervezeti és Működési Szabályzatot (SZMSZ), vagy akár a Házirendet is, azonban
az adásvételi szerződés aláírásakor mindenképpen szükséges átadni – célszerű az
ingatlan meghirdetésekor összekészíteni minden dokumentumot.
Amennyiben az ingatlan nem tehermentes, tehát az ingatlan jelzálogjoggal és/vagy
elidegenítési és terhelési tilalommal terhelt, akkor az adásvétellel kapcsolatos
egyeztetési tárgyalásokat és az adásvétel lebonyolítását gyorsítandó a kölcsönt
nyújtó személytől szerezzük be azt a dokumentumot, illetve információt, amely
tartalmazza, hogy pontosan milyen összeget, milyen számlára és meddig kell
megfizetni ahhoz, hogy a jogosult bank, vagy egyéb kölcsönt nyújtó személy kiadja a
tehermentesítési nyilatkozatot.
Az adásvételi szerződés aláírásáig szintén célszerű a közműszolgáltatóktól és a
társasház közös képviselőjétől beszerezni egy úgynevezett nullás igazolást, mely
igazolja, hogy az eladónak sem közmű – sem közös költség tartozása nincs.
Az eladó kötelezettsége az Energetikai Tanúsítvány bemutatása legkésőbb az
adásvételi szerződés aláírásakor. A tanúsítvány sorszáma a szerződésben is
feltüntetésre kerül. 10 évig érvényes, tartalmazza a lakás energetikai minőség
szerinti besorolását, valamint az energia-megtakarításra irányuló javaslatot.
Amennyiben ingatlanközvetítő segítségével értékesítettük ingatlanunkat, érdemes
alaposan átnézni a megbízási szerződésünket, milyen kritériumok vonatkoznak ránk
eladás esetén.
Nagyon fontos, hogy végiggondoljuk a lakás vételárára milyen mértékben és milyen
ütemben van szükségünk. A vételár ütemezésének azért van jelentősége, mert
abban az esetben, ha az eladó egyben vevő is és egy másik lakást az eladási árból
kíván finanszírozni, akkor szüksége lesz egy olyan összegre, amelyből a foglalót
vagy előleget vevőként fizetni tudja, vagy éppen az eladásra kínált lakást kell
tehermentesítenie.
A Vevő feladatai
Életünk egyik legboldogabb és legmeghatározóbb pillanata, mikor megtaláljuk a
számunkra legmegfelelőbb ingatlant. Azonban amíg teljes mértékben a sajátunknak
mondhatjuk számos kötelezettségünk és feladatunk van.
Annak érdekében, hogy vásárlásunk sikeres és zavartalan legyen érdemes még az
ingatlanhirdetések böngészése előtt alaposan átgondolni, hogy milyen anyagi
lehetőséggel rendelkezünk, illetve milyen állami, önkormányzati vagy munkáltatói
lakástámogatásra, illetve kölcsönre vagyunk jogosultak, milyen fizetési
kötelezettségünk keletkezik majd az ügylet kapcsán a vételáron túl (pl. ügyvédi
költség, vagyonszerzési illeték, hitelfolyósítási díj).
A vásárlást megelőzően mindenképpen gondoljuk át, hogy mikortól van szükségünk
a lakásra és mikor, milyen összeget tudunk megfizetni az eladó felé.
Amennyiben a vételár egy részét hitelből vagy egyéb támogatásból kívánjuk
finanszírozni, mindenképpen javasolt a hitelt vagy támogatást nyújtó intézettől
előzetesen tájékozódni, hogy jogosultak vagyunk e arra az összegre, melyet
szeretnénk íly módon finanszírozni, továbbá, hogy milyen dokumentumokra van
szükségünk a hitelbírálat során, illetve, hogy a folyamat mennyi időt vesz igénybe.
Sok bank például pontos elvárásokat ír elő az adásvételi szerződésben leírtakkal
szemben.
Ezek ismeretében pontosan tudjuk mely ingatlanok közül választhatunk, és nem
esünk olyan csapdába, hogy egy számunkra elérhetetlen ingatlanba szeretünk bele.
Ha megtaláltuk álmaink otthonát, mielőtt bármilyen elkötelezettséget vállalnánk az
eladó felé, kérjük el az ingatlan tulajdoni lapját, vagy ha az nem áll rendelkezésre,
akkor legalább a helyrajzi számát, hogy a tulajdoni lapot be tudjuk szerezni.
Társasház esetén célszerű elkérni már ekkor az eladótól a Társasház Alapító
Okiratot, Szervezeti és Működési Szabályzatot (SZMSZ), Házirendet. Ezen
dokumentumok alapján az okiratot szerkesztő ügyvéd már ellenőrizni tudja, hogy az
ingatlannak ki a tulajdonosa, érintett-e haszonélvezeti joggal, illetve van-e rajta
bármilyen teher, vagy esetlegesen elővásárlási joggal rendelkezik e valaki, továbbá
be kell-e szerezni harmadik fél hozzájárulását.
A fenti dokumentumok mellett érdemes legkésőbb az adásvételi szerződés aláírásáig
az eladótól beszerezni az úgynevezett nullás igazolásokat, mely igazolja, hogy nem
terheli az ingatlant sem közüzemi tartozás, sem közös költség tartozás. Az eladónak
legkésőbb az adásvételi szerződés aláírásáig kell bemutatni az Energetikai
Tanúsítványt is.
Az adásvételi szerződés kizárólag írásos formában fogadható el, és annak
érdekében, hogy a jelenlegi törvényi előírásoknak megfelelően érvényes legyen
szükséges, hogy közjegyző közokiratba foglalja, vagy ügyvéd készítse el, és azt az
ügyvédi ellenjegyzés szabályai szerint jegyezze ellen.
Az ügyvéd vagy közjegyző munkadíját a vevő köteles megfizetni, de a szolgáltatási
díjon felül azonban egyéb kötelezettségei is keletkezhetnek (pl. vagyonszerzési
illeték fizetési kötelezettség, hitelfolyósítási díj).
Az aláírást követően az ingatlan-adásvételi szerződést legkésőbb 30 napon belül be
kell nyújtani a földhivatalba, amit az okiratszerkesztő végez el.