Ha hitelt szeretnénk igényelni ingatlanvásárláshoz, akkor érdemes független hitelszakértőt bevonnunk, hiszen hosszú távon a pénztárcánk bánja, ha nem ismerjük a részletekben rejlő buktatókat. A hitelintéző egyrészt kapcsolatban van akár az összes hitelintézettel: ismeri a lehetőségeket, tanácsot tud adni abban is, hogy milyen feltételekkel a legkedvezőbb számunkra a hitelfelvétel. Emellett segít a hitelkérelem benyújtásában, gyorsítja az átfutási idejét, ami akár értékes heteket is jelenthet.
Fontos, hogy a banki hitelajánlatok között akár 1-2 százalékos kamatkülönbség is lehet, ami a futamidő alatt több millió forint különbséget is jelenthet – tehát mindenképpen jól járunk a szakértő segítségével, és bevonása számunkra nem jelent többletköltséget.
Vannak olyan hitelszakértő cégek, akik egyedi kedvezményeket, alacsonyabb kamatokat érnek el, mert ún. mennyiségi diszkontjuk van jónéhány banknál. Ez a mai kamatkörnyezetben nagyon jól jöhet.
Ha már kiválasztottunk egy megbízható hitelszakértőt, és eldöntöttük, melyik bankhoz szeretnénk fordulni, akkor először is szükségünk lesz néhány dokumentumra, hogy elkezdhessük az igénylés folyamatát. Szükségünk lesz természetesen érvényes személyazonosító okmányokra, adókártyára és lakcímkártyára. Emellett pedig a jövedelmet igazoló dokumentumokat, illetve a kiadásokat igazoló dokumentumokat (köztük az esetleges meglévő hitertörlesztésigazolását) is be kell nyújtanunk a banknak.
Melyek a szükséges jövedelmet és kiadásokat igazoló dokumentumok?
Aktív munkavállalóként munkáltatói igazolást kell kérnünk a munkahelyünktől. Általában szükség van a bankszámlakivonatra is, amelyre a jövedelmünk beérkezik – rendszerint a kérelmet megelőző 3-6 hónapra vetítve.
Vállalkozóként a NAV-tól jövedelemigazolást, valamint úgynevezett nullás igazolást kell igényelni, miszerint nincsen tartozása a vállalkozásnak. Emellett a hitelbírálathoz a cég előző éves mérlegét is kérhetik, illetve egyéb dokumentumokat is.
Külföldi munkavégzés esetén lehetséges hitelt felvenni magyar személyi okmányokkal, a külföldi cég munkáltatói igazolásával együtt. Ha a jövedelem is külföldről érkezik, a NAV-tól kell kérni a jövedelemigazolást is.
Ha van már hiteltörlesztőnk, akkor szükség lehet egy 30 napnál nem régebbi igazolásra a tőketartozásról, de ezt a bankok is le tudják kérni.
Ingatlan jelzáloghitelhez milyen egyéb dokumentumok szükségesek?
– banki követelményeknek megfelelő adásvételi szerződés
– tulajdoni lap (ezt a bank kéri le)
– helyszínrajz vagy térképmásolat (szintén a bank kéri le)
– alaprajz
– építési engedély és tervdokumentáció építés esetén
– bővítés vagy felújítás esetén költségkimutatás, munkafolyamatok felsorolása
– letéti igazolás az eladótól (ügyvéd által ellenjegyzett)
– értékbecslés (bank saját értékbecslője készíti el)
Ha valamennyi szükséges dokumentum a rendelkezésünkre áll, következik a hitelkérelem kitöltése és benyújtása, és ezután történik meg a hitelbírálat. Ha pozitív a döntés, akkor elkészül egy szerződéstervezet. Ha esetleg negatív döntés születik, akkor is segíthet egy felkészült hitelszakértő: kereshet számunkra olyan alternatívákat, amelyekkel mégis lehetséges hitelhez jutnunk.